Fouten maken is menselijk. Vergeten ook. Externe factoren zoals stress, een noodzaak en een onderbreking kunnen onze taken in de war brengen. Een checklist helpt ons om op het juiste spoor te blijven, ook tijdens een verhuis.
Een checklist komt altijd van pas. Meer nog, vaak is ze nodig om ons geheugen bij te staan. Ik gebruik een checklist soms als leidraad voor alle zaken die ik nog moet doen. Zo hoeft het geen warboel te blijven in mijn hoofd. Ik schreef namelijk alle to-do’s neer en heb mijn lijst om af te checken.
Soms gebruik ik een checklist echter als controle. Zoals bij mijn verhuis. Ik maakte voor mezelf een stappenplan. Ik handel vanuit mijn geheugen, maar gebruik de checklist als controle of ik wel degelijk alles gedaan heb.
Een checklist blijkt veel nut te hebben. Tijdens mijn verhuis noteer ik bijvoorbeeld een stappenplan over hoe ik bepaalde elektronische apparaten moet aansluiten. Ik ben absoluut geen techneut en als ik de stappen niet netjes afga, steek ik alle kabels in de verkeerde aansluitingen. Of een checklist van alle diensten en organisaties die ik moet op de hoogte brengen van mijn verhuis zodat ik geen brieven en facturen misloop.
Het grootste voordeel voor mij is de rust in mijn hoofd. Door alles neer te schrijven, maak ik mijn hoofd leeg. Zo kan ik me weer verder concentreren op de belangrijke zaken op dit moment. Ik weet namelijk dat ik alles neerschreef en moet niet alles halsstarrig proberen te onthouden.
Nog een grote troef van mijn checklist is dat ik er manlief mee kan belasten. Taken waar ik tijdens de verhuis niet meer toe kom, kan ik gemakkelijk uitbesteden. Ik heb namelijk een stappenplan dat ik kan overhandigen zodat hij prima weet wat hem te doen staat.
Checklist? Check!